STEAMBOAT STOMPERS
 
Obsah zpět Str.1 Str.2 Str.3 Str.4 Str.5 Str.6 Str.7 Str.8 Str.9 Str.10 Str.11 Str.12 Další Faktografie

HISTORIE KAPELY - strana 6

PRVNÍ ÚSPĚCHY V CIZINĚ

V Magdeburku a.jpg(48 kb)

Úplně první příležitostí představit se zahraničnímu publliku byla účast na regionálním Dixilendovém festivalu v Eisenachu spolu s kapelou Hot Club Mladá Boleslav a pianistou Jaroslavem Kosem z Prahy.Účinkujícím se dostalo skutečně vřelého přijetí od diváků a zejména pořadatele a organizátora jazzového dění v tamním regionu - Manfreda Blumeho. Součástí přijetí byla i párty na jeho zahradě.








Párty na zahradě s grilovanými kuřaty a samozřejmě s jam-session.
Za povšimnutí stojí Tony Brych u bicích.



Druhá a rozhodující příležitost byla účast na Dixilendovém festivalu Drážďanech, kde s Evou Svobodovou, scatem Tonyho Brycha a výborným výkonem všech členů kapely se Steamboat Stompers zařadili mezi hvězdy festivalu.

10. Evropský Hot Jazz festival ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1976 otevřel kapele vysněnou cestu na "západ". Mezi takovými veličinami, jako byly kapely Max Collieho a Monty Sunshina z Anglie nebyli Steamboat Stompers, jak napsaly jedny frankfurtské noviny, žádnými outsidery. Následovala neméně úspěšná účast na Jazzovém festivalu v Hannoveru, hraní v renomovaných jazzových klubech jako např. Cotton Club v Hamburku, kde si kapely všiml Klaus Mayer, který se pak kapele věnoval řadu let a zajistil jí mnoho zajímavých koncertů po tehdy "západní" Evropě.

Cotton Club 19760002 a.jpg(112 kb)
Jiří Kadlus, Štěpán Jaroschy, Jaromír Konůpka, Pavel Janík v COTTON CLUBU.


Klaus Mayer a.jpg(8 kb)

A tak se roce 1977 Steamboat Stompers mimo jiné objevili v jedné vesnické stodole poblíž Hannoveru, zařízené jako hudební studio, a natočili LP desku pro západoněmeckou firmu WAM. Tamní kritikou byl oceňován zejména vřelý přístup muzikantů k interpretaci jazzu i neotřelá aranžmá notoricky známých témat. Tyto úspěchy nejenže pozdvihly sebevědomí všech členů kapely, ale potvrdily správnost jejich kréda - hrát pro radost nejen sobě ale i pro radost publika.


Klaus Mayer


V následujících letech absolvovala kapela sérii obřích jazzových festivalů v Holandsku - dvakrát v Bredě, v konkurenci 120 kapel z celého světa, a třikrát v Hertogenboschi.

O tom, jak dopadla, svědčí článek přímého účastníka techto festivalů - zakladatele a prezidenta The New Orleans Club of California Billa Bacina, který v klubovém časopise "The Jazzlogist"v září 1979 mimo jiné napsal:

"Breda: když na závěr sobotního galakoncertu byli ohlášeni Steamboat Stompers z Prahy, sál explodoval. Oblíbeneci Bredy! Tahle kapela vám prohání adrenalin lebkou. Jejich nejbáječnější kousky jsou: Tonyho rozpalující scatování pod přirozeným zpěvem klarinetisty Jaromíra Konůpky ve skladbě Dinah a pak Tonyho zpěv ve Sweet Georgia Brown, který jakoby ani nebyl z tohoto světa! Než Steamboat Stompers spustili parádní Tiger Rag, dav již tančil mezi stoly i na stolech! Ve tři hodiny ráno závěrečné noci jazzového festivalu tohoto kalibru by se nenašla lepší kapela, která by měla tu čest vyprovodit tak kompletně rozdováděný dav lidí v prvním světle úsvitu domů."

"Hertogenbosch před půlnoci: Mojí pražští přátelé Steamboat Stompers rozpalovali noční vzduch v horním poschodí. Právě hráli Wolverine Blues, když jsem tam dorazil. Poslouchám-li pásky se záznamem tohoto vystoupení, zjišťuji, že je nutno se zmiňovat vždy o Steamboat Stompers a Brychově umění jedním dechem. Měli by jste si uvědomit, že tohle je skvělá, všestranná jazzová kapela par excellente, která výtečně šlape ve všech polohách. Prožíval jsem právě nejparnější jazzovou noc v mém životě. Veselý, k pomilování, na 101 procent zábavný Tony - Maurice Chevalier jazzu! Při duetech napřed vycítí, co vy sami zazpíváte, a s neomylnou přesností se k vám přidá. Po závěrečné skladbě dav šílel! Ani nekonečně dlouhé rozdávání autogramů nepřimělo diváky k odchodu. - Steamboat Stompers, přidejte ještě něco! - znělo ještě dlouho skandování rozjařeného davu."


Po návratu z Bredy opustil kapelu Karel Huser, na krátkou dobu přišel kytarista Jiří Čech, ale pak už se kapela ustálila na delší dobu v šestičleném obsazení. V tomto seskupení se zúčastnila jazzového festivalu v rakouském městě Braunau. S Luďkem Nekudou natočila televizní pořad z pražské kavárny Parnas a učinkovala ve filmu Zdenka Zaorala "Pavučina".